CATEGORIE

DISTRIBUTIE / WATERPOMP/ MULTIRIEM

DISTRIBUTIE / WATERPOMP/ MULTIRIEM

Wat is een distributieriem precies?

  • De distributieriem zit in het hart van de motor en zorgt voor de aandrijving. De distributieriem is een getande riem die zorgt dat de ‘krukas’ de ‘nokkenas’ aandrijft.
  • De distributieriem van een auto slijt en gaat na een vastgesteld aantal kilometers/draaiuren snel in kwaliteit achteruit en kan dan ongemerkt breken of scheuren.

Waarom moet een distributieriem vervangen worden?

  • Vaak wordt de distributieriem per set (distributieriem, spanrollen en omkeerrollen) vervangen omdat dit kostenefficiënter is. 
  • Veelal wordt tegelijkertijd ook de waterpomp (koelvloeistofpomp) en de koelvloeistof vervangen om dubbele reparatiekosten te voorkomen
  • Wat doet een waterpomp eigenlijk?

    Een waterpomp of koelvloeistofpomp pompt de opgewarmde koelvloeistof uit de motor naar de radiateur. Als de vloeistof daar gekoeld is voert de pomp het weer terug naar de motor.

    Wanneer wordt een waterpomp vervangen?

  • Er kan in de tijd lekkage ontstaan aan de waterpomp. Je ziet dan wellicht leksporen onder de auto of over de motor.
  • Ook kan een waterpomplager versleten zijn.
  • En als je de waterpomp niet vervangt?

  • Met een defecte waterpomp loopt de koelvloeistof uit het systeem en kan schade ontstaan aan de motor van je auto door oververhitting. 
  • Wat wordt er vervangen?

  • De waterpomp en de waterpomppakking worden altijd samen vervangen.
  • Een waterpomp gaat circa 2x de levensduur van een distributieriem mee, alleen wordt de pomp vaak preventief vervangen als de distributieriem vervangen moet worden. De reparatiekosten (arbeidskosten) wegen namelijk niet op tegen de kosten van een waterpomp. 
  • Wat doet een V-snaar precies?

    Een V-snaar (soms ook wel multiriem genoemd) is een aandrijfriem die door de krukas van de motor met een poelie wordt aangedreven en de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtigingspomp of de airco-pomp aandrijft (of een combinatie daarvan). De V-snaar wordt op spanning gehouden door middel van één of meer spanrollen. Deze v snaar wordt ook wel eens verwart met de distributieriem. 

    Waarom wordt een V-snaar vervangen?

    • Een V-snaar kan scheuren, uitdrogen of breken en moet dan worden vervangen.
    • Als een gescheurde of uitgedroogde V-snaar niet vervangen wordt en breekt kunnen de koeling, stroom, stuurbekrachtiging en/of airconditioner uitvallen. In het geval van koeling en stroom komt je auto stil te staan.

    Wanneer wordt een V-snaar vervangen?

    • De V snaar wordt bij (grote) onderhoudsbeurten preventief gecontroleerd. 
    • Een jankend geluid tijdens het rijden dat verandert met het motortoerental kan een probleem met de V-snaar betekenen. Een garage kan vaststellen of vervanging nodig is. 

    Wat wordt er vervangen?

  • De V-snaar / multiriem wordt vervangen.
  • In sommige gevallen kan het nodig zijn om de spanrol en geleiderol tegelijkertijd te vervangen.
  • Per type auto zijn specifieke onderdelen beschikbaar, daarom is het op het ogenblik nog niet mogelijk om deze online bij Autoparts te bestellen.

    Neem contact op  voor advies over de juiste onderdelen voor uw auto. 

Er zijn geen producten in deze categorie.
Autoparts Roermond Webshop © 2017